لیست اختراعات توحید شریفی
موتورهاي الكتريكي يكي از اجزاي اساسي در بسياري از سيستمهاي امروزي به شمار ميآيند. عموماً، چگالي گشتاور و هزينه به عنوان مهمترين و مورد نيازترين ويژگيهاي يك موتور الكتريكي در كاربردهاي خودرو الكتريكي و فضايي محسوب ميشوند. گرچه، اين اهداف در تناقض با يكديگر هستند و به همين دليل جواب نهايي مسئله عموماً ناحيهاي است كه هر دو اين اهداف بتوانند تا حد امكان برآورده شوند. به عنوان يكي از موتورهاي مورد استفاده در خودروهاي برقي، موتور فلاكس سوييچينگ در سالهاي اخير توجه محققان را به سمت خوب جذب كرده است. دليل اين توجه را ميتوان در چگالي گشتاور بالا، ساختار روتوري مستحكم، ريپل گشتاور كم، بازده زياد، رفتار حرارتي عالي و سادگي كنترل در نظر گرفت. با اين حال چگالي شار فاصله هوايي در اين ماشين قابل كنترل نيست. در اين حالت، روش متداول استفاده از سيمپيچي تحريك در كنار تحريك آهنربايي استاتور است. ساختار حاصل شده به سيستم دوتحريكه معروف شده است. انتقال حرارت، مكانيك و ارتعاشات ديگر مسائل مهمي هستند كه در تحليل موتور الكتريكي بايد به آنها توجه ويژه داشت. در موتور فلاكس سوييچينگ، تلفات آهنربايي ميتواند سبب تخطي از محدوديتهاي دمايي شود. اگر اين تلفات به شكل مناسبي كنترل نشوند، مغناطيسزدايي برگشتناپذير ناشي از آن سبب افت عملكرد گشتاوري موتور خواهد شد. تكنيك تقسيم آهنربا ميتواند از اين پديده جلوگيري كند. با تقسيم آهنربا علاوه بر كاهش تلفات آهنربايي، آزادي بيشتري در تعيين متغيرهاي تصميمگيري مسئله بهينهسازي خواهيم داشت. در اين اختراع با بيان مشكلات مربوط به موتورهاي دوتحريكه، طرحهايي براي رفع اين مشكلات بيان شدهاند. سپس موتور اوليه به وسيله روشهاي بهينه سازي هوشمند در حالت چند هدفه، بهينه سازي شده است. مقايسه عملكرد موتور بهينه و موتور اوليه دليل خوبي بر تأثير مفيد روشهاي بهينه سازي در طراحي موتورهاي الكتريكي است. در اين بهينه سازي اهداف خود را به صورت گشتاور و هزينه موتور بيان كرده ايم تا بتوانيم به صورت همزمان در اين اهداف به نتايج مناسبي برسيم. توزيع و ديناميك دمايي اجزاي مختلف موتور، روش خنككاري مناسب، تغيير شكل،خمش و استرس مكانيكي، نويز ارتعاشات و صداي موتور از جمله موارد مهمي هستند كه در اين موتور به آنها اشاره شده است تا اثرات زيست محيطي استفاده از موتور بررسي شوند.
موارد یافت شده: 1